Podtáčanie DSG prevodoviek
Jedným s najväčších problémov pri automobiloch s DSG prevodovkou býva podtáčanie motora. Nové DSG prevodovky sú schopné v meste zaradiť aj šiesty rýchlostný stupeň pri ktorom budú Váš motor trápiť v 1000 otáčkach – a on sa nechá! Dôvod? Emisie a spotreba paliva.
Najväčšie hrozby podtáčania motora:
-Nízka až stredná záťaž aktivuje EGR systém a motor recykluje výfukové spaliny tým, že ich časť mieša s čistým vzduchom, ktorý vchádza do spaľovacieho procesu. Týmto dochádza k nadmernému znečisťovaniu motora výfukovými spalinami, ktoré v dlhodobom spektre dokážu výrazne poškodiť motor!
-V nízkych otáčkach a vyššej záťaži dochádza k namáhaniu rozvodovej reťaze čo vedie k jej postupnému naťahovaniu. Následkom môže byť preskočenie rozvodu a poškodenie motora.
-Pri nízkych otáčkach nedokáže motor efektívne “čistiť” sací systém. Pri nízkej rýchlosti vzduchu prúdiaceho cez sací systém motora v tomto systéme postupne vznikajú rôzne usadeniny, ktoré môžu spôsobovať mnoho problémov.
Ako to končí?:
Podobné obrázky isto poznáte, je ich plný internet.
Pri starších vozidlách takýto problém spôsoboval maximálne zníženie výkonu, dym z výfuku, prípadne vozidlo neprešlo emisnou kontrolou.
Avšak s príchodom emisných noriem EURO6+ sa v motoroch začali vyskytovať pomerne komplikované a drahé systémy, ktorých poškodenie stojí zákazníka tisícky EUR až poškodenie motora a nemožnosť opravy.
Prečo?
Zvýšené zanesenie sacieho systému, ventilov, systému EGR spôsobuje riadiacemu systému motora problémy s výpočtami. Je to zásah do konštrukcie motora, zmena priemerov, zmena dynamiky vzduchu a mnoho ďalšieho. Riadiaci systém s tým nevie počítať a postupne pomaly, po desiatkach tisíc km nastáva samodeštrukčný proces emisných systémov motora. Dochádza k poruchám systémov EGR, zvýšeniu produkcie sadzí, častým regeneráciám filtra, prípadne až jeho prasknutie. Prvé čo každého napadne je vyčistenie DPF filtra, tam začína ďalší boj kde po takomto čistení nie vždy systém pracuje správne.
Končí to vyhodenými tisíckami EUR za opravy, výmeny dielov až z dôvodu nadmerného množstva nafty v oleji (regenerácie) je motor nerentabilné opravovať.
Prevencia?
-Úpravou software v riadiacej jednotke prevodovky dôjde k zmene “logiky” radenia rýchlostí. Prevodovka bude po úprave držať vyššie otáčky motora a nebude cielene podtáčať. Táto úprava je absolútne bezpečná a nenesie riziká.
Ako to funguje?
Obrázok znázorňuje “mapu” radenia z 5 prevodového stupňa na 4 stupeň. Jednoducho povedané, dokedy bude držať prevodovka 5ty prevodový stupeň? Kedy už podradí do 4ky?
Odpoveď nájdeme vo vyššie uvedenom obrázku.
Modelová situácia:
– Ľahký plyn s rýchlosťou 70km/h, klasická jazda.
– Zaťaženie motora do 150nm, poloha plynového pedála okolo 40%
Šikovnejší už teraz vidia, že spodný limit otáčok je stanovený na 980! Áno, Vaše vozidlo bude držať 5ty prevodový stupeň až do 980 otáčok. Ak spomalíte pod 980ot, prevodovka zaradí 4tý prevodový stupeň…a následne sa situácia opakuje.
Aké nebezpečenstvo v sebe ukrýva jazda na 1000 otáčok, sme Vám vysvetlili vyššie.
Prečo my?
– Úpravu robíme priamo my, rozumieme tomu čo robíme
– Robí sa na mieru pre každé vozidlo zvlášť.
– Úpravu môžete u nás spojiť s iným servisom Vášho vozidla
– Úprava sa robí na počkanie a trvá maximálne 4 hodiny
– V prípade nespokojnosti s radením prevodovky bezplatne 1x zmeníme podľa Vašich predstáv
– Sme etablovaná firma v oblasti servisu a úprav vozidiel už od roku 2003
Otázky a odpovede o úprave DSG
Zvýši sa mi spotreba paliva?
– Áno,vzhľadom na to, že pri rovnakej rýchlosti vozidla budete mať zaradenú nižšiu rýchlosť a teda vyššie otáčky motora je logické, že spotreba paliva musí mierne stúpnuť. Avšak jedná sa o veľmi malé zvýšenie.
Nepoškodím motor alebo prevodovku?
-Bezpečnou a vhodnou úpravou software v riadiacej jednotke DSG nemôže dôjsť k poškodeniu! Ak je prevodovka “zdravom” stave, jej životnosť sa nezmení.
A čo vozidlo v záruke?
-Každá úprava software v riadiacej jednotke motora z 3tej strany je dôvodom na skončenie záruky z pohľadu výrobcu vozidla. Preto treba mať na pamäti, že či už chiptuning motora alebo úprava DSG prevodovky, sú dôvodom pre, ktorý Vám výrobca nemusí uznať záruku.
– Avšak úprava logiky radenia DSG prevodovky nie je pri bežnej kontrole viditeľná. Po úprave riadiacej jednotky neostávajú v pamäti žiadne chyby a jedinou metódou na zistenie či Vaša prevodovka bola upravená je dlhá jazda spojená s pozorovaním radenia + musíte vedieť ako radí
prevodovka bez úpravy, aby ste mohli posúdiť či je upravovaná alebo nie.
Rozdelenie typov jednotlivých DSG prevodoviek VAG:
Typ prevodovky: | Uloženie | Počet rýchlostí | Typ spojky: | Použitie/popis: | Možnosti úpravy/cena: |
DQ200 | Priečne uložená | 7 | Suchá | 2007-> VAG | áno |
DQ200e | Priečne uložená | 7 | Suchá | Jetta 1.4 Tsi hybrid | áno/ individuálna cena |
DQ250 | Priečne uložená | 6 | Mokrá | Najčastejšia prevodovka od roku 2003 | áno |
DQ380 | Priečne uložená | 7 | Mokrá | 2015-> Golf7, AUDI S3 | áno |
DQ381 | Priečne uložená | 7 | Mokrá | Nová MQB platforma, Arteon atd... | áno |
DQ400e | Priečne uložená | 6 | Mokrá | Plug-in hybrid, 3 spojky, Golf/Passat GTE | áno/ individuálna cena |
DQ500 | Priečne uložená | 7 | Mokrá | Transporter 2009-2013, Tiguan 4motion, AUDI RS3/Q3, Passat B8, | áno/ individuálna cena |
DQ511 | Priečne uložená | 10 | Mokrá | Len vo vývoji, projekt zrušený kvôli zložitosti a cene | nie |
DL382 | Pozdĺžne uložená | 7 | Mokrá | 2015-> AUDI A4/A5/A6/A7/Q5 | áno/ individuálna cena |
DL501 | Pozdĺžne uložená | 7 | Mokrá | Audi S-Tronic | áno/ individuálna cena |
DL800 | Pozdĺžne uložená | 7 | Mokrá | AUDI R8 2015->, lamborgini | nie |